Visie en missie

Visie

Op het basisonderwijs van de vrijeschool leren de kinderen hetzelfde als op iedere andere basisschool en daarnaast nog veel meer. De vrijescholen verzorgen, gebaseerd op de antroposofie, hoogwaardig onderwijs. Er wordt naar antwoorden gezocht op de ontwikkelingsvragen van elk individueel kind én de klas als groep. Kleuters en schoolkinderen hebben ieder hun eigen wereld waarin wij letterlijk en figuurlijk speelruimte bieden, kennis, vaardigheden en mogelijkheden aanreiken en het zoeken naar oplossingen nadrukkelijk stimuleren. Een breed onderwijspakket dat uitgaat van een evenwicht tussen cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden. Zo kan ieder kind vol vertrouwen met de verworven kennis en de ontwikkelde vaardigheden naar het vervolg onderwijs doorstromen. Een vrijeschool biedt onderwijs aan kinderen vanaf de kleuterleeftijd tot en met het voortgezet onderwijs.

Het team van Widar werkt dagelijks aan een kwalitatief hoogstaande leeromgeving waar alle kinderen zich elke dag, met hoofd, hart en handen kunnen ontwikkelen. Waarbij het plezier in leren, het aanspreken van creativiteit en verbinding met elkaar een essentiële rol spelen. Het vrijeschoolonderwijs van Widar verbindt de antroposofische pedagogiek aan de wereld van vandaag en morgen.

Visie op digitale geletterdheid

Vrijeschool Widar is zich bewust van de digitale ontwikkelingen en ziet het als haar opdracht om leerlingen, samen met ouders, te leren bewust, autonoom, creatief, veilig en gezond met digitale middelen om te gaan. Zodat onze leerlingen zich ook in de digitale wereld aardig, waardig en vaardig kunnen bewegen en ontwikkelen.

Missie

Onze missie is het onderwijzen en begeleiden van kinderen in hun ontwikkeling. Náást het behalen van de kwalitatieve reguliere einddoelen, dragen wij zorg voor een veilige leeromgeving waarin ieder kind zijn eigen persoonlijkheid en authenticiteit kan ontplooien. Ons onderwijs wekt in ieder kind het verlangen om op volwassen wijze in de wereld te staan. Met elkaar leven we de kinderen voor dat het belangrijk is om je blijvend te willen en kunnen ontwikkelen. Vrijeschool Widar zet zich in om aansluiting te houden op de huidige en toekomstige maatschappij, vanuit een antroposofisch mensbeeld.

“Leerkrachten geven op Widar het goede voorbeeld. Elke opvoeding is immers zelfopvoeding.”